tirsdag 10. mars 2009

Analyse av Min første klasse

Tittel: Min første klasse
Produsent: Svensk lærer, Leif Gjord
Produksjonssted og år: AlvestaPublisert under temaet: Møte med første klassen som lærer
Plassering på internett: Her

Tema og karakterer: Min første klasse handler om en lærers første møte med hverdagen. Den opplevelsen han fikk, sto ikke i forhold til forventningene. Han møter sin første klasse, men det er ikke de elevene og skolelokalene han forventer. Elevene han skal undervise kommer fra 8 forskjellige land, og de kan ikke svensk. Dette gir han en utfordring han ikke var forberedt på, men han legger bort de vanlige bøkene og all grammatikk. Han bruker sin kreativitet for å nå elevene, og han må starte med å gi dem et språk slik at de kan kommunisere. Han har suksess, og denne måten å være kreativ på har han hatt god nytte av senere.
Miljø: Handlingen foregår i kjelleren under folkets hus, som fungerte som klasserom. Det handler også om en blandet elevgruppe på 10. De snakket 8 ulike språk. Han skildrer at ord er viktig i dette miljøet.
Struktur og stil: Fortellingen varer i 1:38 minutter. Den starter med ”Det är svårt i början” avsluttes med at han takker for samarbeidet med UR. Fortellingen består av 6 bilder av han selv, tenkende. Deretter kommer 2 bilder av folkets hus og et bilde av klassen. Så bruker han en tegning hvor han forteller hvilken nasjonalitet hver enkelt elev har. Spenningspunktet er bra illustrert ettersom han bruker ordet hjelp på tre språk med hvit skrift på sort bakgrunn. Deretter bruker han også regneffetkt som passer til teksten han leser. For å illustrere at han ikke vet hvor elevene er nå, har han også brukt tegning. Han bruker sin egen stemme, men ingen andre lydeffekter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar