tirsdag 14. april 2009

Spørsmål om opphavsrett

En kursdeltaker spør om følgende: "Jeg lurer på regler for å bruke musikk på digitale fortellinger. Kan man bruke musikk fra en CD man har kjøpt? Eller lastet ned og betalt for? Eller kan ingenting brukes uten tillatelse? Har det noe å si hvor gammel musikken er? Jeg klarer ikke helt å finne konkret svar på dette i Åndsverksloven..."

Svar: Generelt er det veldig strenge regler for bruk av musikk i digitale fortellinger. Det er en vernetid på 70 år etter musikkprodusentens død. Noen lærere velger å bruke sitatretten til å kunne bruke deler av ett musikkstykke, men dette er det tvilsomt om man kan gjøre. Dette blir særlig viktig å være oppmerksom på når elever skal legge fortellinger ut på nettet.

I denne artikkelen er det skrevet litt om opphavsrett. Juristen Alnæs mener her at musikk man har kjøpt selv ikke uten videre kan brukes av elevene i klassen. Det finnes imidlertid andre alternative løsninger:


1. Man kan bruke musikk som ligger inne i photostoryprogrammet

2. Man kan bruke musikk som er rettighetsklarert. Se denne oversikten.


2 kommentarer:

  1. Ja dette er et viktig tema å ta opp med elevene -alt for ofte har vi tillatt både dem og oss selv å bare søke på Google etter bilder og annet materiale. Hvorfor ikke lære elevene noen grunnregler med det samme, og samtidig spare tid ved å begrense hvor de kan hente materiale?

    Musikk og lydeffekter: Jeg vil anbefale Multimediebasen fra det svenske Skolverket for musikk. Riktignok må man registrere seg for å kunne laste ned, men det er enkelt. For tiden holder det med Guest, og dette klarer elevene fint (også greit å reflektere med elevene hvorfor registrering kreves). I Arkiv får elevene tilgang på et stort utvalg av musikk, man kan velge sjanger, se hvor langt musikkstykket er, prøvehøre, velge både Mp3 og WAV, og nedlastingen er enkel. De har også et rikt utvalg på små jingler som kan brukes til introduksjon for en liten podcast eller over noen bilder i Photo Story, et godt utvalg i lydeffekter m.m. Og dette er ressurser lagd for skolen. Vel får ikke elevene bruke sin favorittartist, men vi lærer dem faktisk at det ikke er tillatt å bruke alt som ligger på Internett.

    Et annet alternativ er å bruke ”Lag musikk- funksjonen som ligger i Photostory. Jeg har selv prøvd dette med niendeklassinger, de syntes det var en god erstatning når de ikke kunne få bruke favorittartisten sin - ganske moro å prøve seg som ”komponist”! Det blir jo ikke akkurat vakker musikk, men de gjør noen valg selv, og må faktisk ta stilling til hensikten med musikken.

    Hvilke erfaringer har andre om musikkvalg til elevarbeider?

    Bilder: Det beste er jo at elevene tar egne bilder eller tegner selv, men det er jo ikke alltid at det går. Her kan man også bruke Multimediabasen, men bildene der er ikke så spennende. Det samme gjelder Skolenettet, men denne siden er veldig sen å laste ned fra. En uovertruffen bildebase er Flickrr med sin Creative Commons-lisens. (”Opphavspersonen velger hvilke rettigheter hun eller han vil beholde, og som overgis brukeren. Lisensene gjør det mulig å tydelig forbeholde seg visse rettigheter, for eksempel ved at bare ikke-kommersielle brukere får rettigheter til å bruke verket til å skape nye, avledede verk” – sitat fra artikkel nevnt i innlegg over). Her får vi også en fin anledning til å snakke med elevene om hva dette innebærer – over hvert bilde er bildets tittel og id-nummer, man kan klikke videre og se navn på fotograf, etc. Skolen bør være eksemplarisk! På Flickrr kan de lett lære seg til å søke etter bilder til sitt tema. Man kan søke på norsk også, men får da ikke så mange treff som ved bruk av engelsk. Ved nedlasting er det best å laste ned bildet i middels størrelse for bruk i Photo Story, for den minste størrelsen, som vanligvis bildet popper opp i, bli lett ”prikkete” når du skal vise bildefortellingen i litt større format.

    Jeg sjekket noen av de lenkene som det vises til i Rolfs innlegg, men noen av dem er døde lenker, og der jeg kom fram, tok det veldig lang tid å få lastet ned. Så hvorfor ikke holde seg til det som er enkelt og som fungerer nå i en begynnende fase og samtidig få drøftet viktige prinsipper om opphavsrettigheter?

    Her er adressen til Multimediabasen (logg inn-funksjonen er i menylisten til høyre): http://www.multimedia.skolverket.se/Arkiv/Musik/

    Her er adressen til Flickrr: http://www.flickrcc.bluemountains.net/

    Flere som vil dele sine erfaringer med bruk av bilder og musikk?

    Karin

    SvarSlett
  2. Jeg glemte å legge til denne lenken - en blogg med diskusjon om opphavsrett og elevarbeider:
    http://joepett.wordpress.com/2009/03/01/copyright-og-remiks-teori-og-praksis/

    Karin

    SvarSlett