torsdag 26. februar 2009

Erik

Jeg heter Erik Lund og har arbeidet som lærerutdanner ved Høgskolen i Østfold i vel 30 år, skrevet lærebøker i samfunnskunnskap og historie for ungdomstrinnet og lærebøker i historiedidaktikk for studenter og lærere. I 1960-årene arbeidet jeg i NRK's utenriksavd. med særlig ansvar for Midtøsten og Sør-Afrika. I 1968 korrespondent i USA. Sluttet ved HIØ i 2006. Deretter kursvirksomhet og forfatterarbeid.

Siste bok er under utgivelse på Universitetsforlaget og handler om digital læring i alle fag. Red. er Hildegunn Otnes. Jeg har skrevet kapitlet om digital læring i historie hvor jeg bl.a. tar opp digitale fortellinger, kildekritisk bruk av nettet og bruk av digital film.

Jeg har arbeidet med IKT og fag, særlig historie, siden 1981 og vært med på mange opp- og nedturer. En av mange oppturer, som ble en av mange nedturer, var troen på programmering, for mitt vedkommende knyttet til kunstig intelligensspråket PROLOG, på siste halvdel av 1980-tallet. I et slikt perspektiv representerer digitale fortellinger og de IKT-verktøyer som brukes i den sammenheng et kvalitativt sprang fordi fag og faglig læring nå endelig kan fokuseres uten at den digitale verktøysiden tar for mye tid og oppmerksomhet. Digitale fortellinger har antakelig et betydelig potensial i mange fag.

Min hovedinteresse er bruken i historie. Digitale fortellinger i dette faget gir nye muligheter for læreren til å virkeliggjøre sentrale målsettinger fra Kunnskapsløftet med digitale verktøy som korresponderer med elevens digitale verden utenfor skolen og skolefaget. Utfordringer i historiefaget er å kunne knytte forbindelser mellom elevens egen historie og den store og fjerne historien, og å gjøre dette på en måte som løfter faget nærmere de nye og krevende målsettinger i Kunnskapsløftet. Jeg har gjort noen erfaringer gjennom kurser med lærere i Sandefjord nylig som jeg tror vi kan utvikle videre i samarbeid med dere som tar nettstudiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar