onsdag 25. februar 2009

Hilde

Jeg heter Hilde Melby og underviser i norsk og fransk ved Kongsskogen videregående skole. For tiden underviser jeg på VG1 og VG3. Jeg ble første gang introdusert for digitale historier for to år siden gjennom et kurs i forbindelse med kunnskapsløftet.

Digitale historier er en sjanger jeg synes er fascinerende fordi de kan romme så mye. En digital historie kan både være en personlig beretning, noe som vel er den klassiske digitale historien, men det kan også være en presentasjon av et faglig emne gjennom lyd og bilder.

I mine klasser har elevene laget ulike typer digitale historier, noen har laget adapsjoner, det vil si bildefortolkninger av litterære verk, noen har laget presentasjoner av faglige emner, noen har laget bildedikt, andre igjen har fortalt personlige historier. Erfaringen er at dette er en sjanger elevene umiddelbart forstår, selv om de naturlig nok ikke er eksperter ved første forsøk.

Jeg har naturlig nok laget noen digitale historier selv også. Her finner dere eksempler på to sjangrer den frie historien og adapsjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar