Jeg heter Karin Dahlberg Pettersen og arbeider som rådgiver ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i undervisningen (Fremmedspråksenteret) her ved Høgskolen i Halden. Hovedoppgavene mine er å følge opp alt som skjer innen engelskundervisningen, pedagogisk bruk av IKT i språkundervisningen og å koordinere aktiviteten i Nasjonalt nettverk for engelsk og fremmedspråk, der medlemmene er språklærere på universitet eller høgskoler. Jeg er også timelærer i engelsk fagdidaktikk på PPU og på enkelte videreutdanningskurs ved HiØ.
På Fremmedspråksenteret har jeg ingen elever selv lenger, men vi har god kontakt med skolen, har kurs for lærere og en del spennende prosjekter med bruk av IKT i engelskundervisningen. Jeg er spesielt interessert i verktøy der elevene selv skaper innhold, får være kreative og samarbeider med andre. Derfor har jeg en forkjærlighet for wikirommet som tumleplass for språkeleven - i utgangspunktet et tomt rom, men du verden hvor mange muligheter det er for elevene å fylle det rommet – med samskriving, diskusjon, produksjon av digitale fortellinger, med lyd, bilder, video, ja, nesten med hva det skulle være!
Digitale fortellinger er en spennende sjanger. Og i disse bildetider – også en utfordrende sjanger. Å finne den riktige balansen mellom form og innhold kan være krevende – bilder fasinerer, men som språklærere ønsker vi også bruk av språk. Photo Story har jo den fine muligheten at man kan snakke inn sine kommentarer, og vel er det viktig å være en god leser – bruke stemmen slik at fortellingen får liv, men det endelige målet er jo å få til en fortelling – og en fortelling leses ikke, den fortelles! Men veien dit krever trening, spesielt når det ikke er morsmålet du skal bruke! I Moodle ligger det noen eksempler på elever som har arbeidet med digitale fortellinger både i engelsktimene og i tysktimene, med helt forskjellig innfallsvinkel og helt forskjellig resultat!
Lykke til med studiet!
fredag 6. mars 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar